Terug naar Insurblog
Digitalisering

Zo bereid je je voor op een digitaal adviesgesprek

Door de coronacrisis en het vele thuiswerken is het gebruik van meeting-apps als Zoom en Teams wereldwijd enorm toegenomen. Digitaal vergaderen is inmiddels normaal geworden. Als gevolg daarvan is de drempel voor klanten om een digitaal adviesgesprek te houden ook veel lager geworden. Waar moet je als adviseur op letten om het advies op afstand tot een succes te maken?

Kies een platform

De eerste keuze die je moet maken, is: via welk platform ga ik communiceren met mijn klant? Die keuze is gemakkelijk, want het maakt niet uit of je nu Microsoft Teams, Zoom of Google Meets gebruikt. Een belangrijke voorwaarde is dat jij en je collega’s vertrouwd zijn met het platform. Hou daarnaast rekening met je doelgroep. Welk platform gebruiken zij? Teams is een applicatie die veelal door grotere en traditionele bedrijven wordt ingezet, terwijl Zoom meer geliefd is bij jonge en dynamische ondernemingen.

Voor particuliere klanten kun je ook kiezen voor andere gebruiksvriendelijke opties, zoals WhatsApp of Facetime. Het voordeel is dat ze gratis zijn en dat de meeste mensen er al vertrouwd mee zijn. Ze hoeven er geen aparte software voor te installeren.

Bereid de klant voor

Uiteraard moet je zelf goed voorbereid zijn op je gesprek. Dat vereist grotendeels dezelfde handelingen als bij een gesprek op kantoor. Zorg er echter ook voor dat je klant beslagen ten ijs komt door een e-mail te sturen met instructies en een link naar de meeting. Verwijs ook naar de plek waar iemand de app kan downloaden. Zo kan iemand zich tijdig voorbereiden en er voor zorgen dat de camera en de microfoon werken.

Bekijk hier onze expert talk over het voorbereiden van je digitale adviesgesprek

Voor een optimale voorbereiding stuurt u de WeGroup risicoscan vooraf naar uw klant zodat de belangrijkste gegevens omtrent bezittingen, voorkeuren en behoeftes is vastgelegd.

Zorg voor een goede uitrusting

Zorg dat je de juiste hulpmiddelen hebt voor een professionele uitstraling. Let met name op geluidskwaliteit, beeldkwaliteit en je omgeving.

Beeld en geluid

Uiteraard kun je prima via de ingebouwde webcam en microfoon communiceren. Een externe camera en een externe microfoon bieden echter een veel betere beeld- en geluidskwaliteit dan ingebouwde audiovisuele apparatuur. Daar hoef je geen grote bedragen aan uit te geven. Een goede externe webcam(vaak ook met microfoon) met usb-aansluiting vind je al voor rond de 100 euro. Daarnaast een aparte microfoon met statief aanschaffen is nog beter; ook dat kost je niet veel meer dan 100 euro.

De omgeving

De omgeving waarin je zit is net zo belangrijk als bij een fysiek gesprek. Zorg voor een lichte en frisse ruimte die uitnodigend is. Ga niet voor een raam zitten of in een donkere hoek.

Meer weten over de benodigdheden voor een digitaal adviesgesprek?

Dé must-haves voor jouw digitale meeting.

Download hier onze tips!
Over
Arjuna Bosch
Als Country Manager van Nederland bij WeGroup leidt Arjuna de lancering in Nederland. Dankzij zijn uitgebreide expertise in de verzekeringsbranche en zijn marketing kennis, is hij de go-to persoon voor al je vragen over de Nederlandse markt. Vragen over pasgeboren baby’s ook trouwens!
Name
Position
Company
Category
No items found.
share

Ontdek #InsurBlog,
uw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, gesprekken met experts, mini guides, blog artikelen en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor uw interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...