Waarom volmachtbedrijven massaal de samenwerking met WeGroup aangaan
Insurtech is hot, dat is duidelijk. Nooit eerder zochten zoveel verschillende partijen uit de verzekeringsmarkt, van internationale verzekeringsmaatschappijen tot lokale intermediairs, oplossingen bij gespecialiseerde verzekeringstechnologiebedrijven. Het voorbeeld bij uitstek is WeGroup. Het Belgische distributieplatform dat begin dit jaar ook haar deuren opende in Nederland mocht intussen zoveel volmachtbedrijven, serviceproviders en adviseurs verwelkomen dat ze de vraag bijna niet kunnen volgen. “We werken intussen met een wachtrij”, verklaart Arvid De Coster, CEO van WeGroup.
Het distributieplatform van de toekomst
WeGroup is een Belgisch technologiebedrijf dat zich toespitst op het digitaliseren van verzekeringsdistributie. Sinds de oprichting in 2017 slaagde de Gentse startup erin om uit te groeien tot de marktreferentie. Met hun digitaal distributieplatform helpt WeGroup aanbieders van verzekeringsproducten om digitaal advies te verstrekken en aan (pro)actief portefeuillebeheer te doen. Zo kunnen verschillende partijen, zoals serviceproviders of lokale adviseurs, sterker groeien en tegelijk veel tijd uitsparen. Intussen helpen ze bij WeGroup meer dan tweeduizend tussenpersonen uit verschillende Europese landen, en mochten ze maar liefst vierentwintig internationale prijzen in ontvangst nemen.
Onmiddellijk succes in Nederland
Ook in Nederland wordt de formule van WeGroup duidelijk gesmaakt. Begin dit jaar werd een eerste product, met name een particuliere risicoscan, in de markt gezet. De bal ging meteen aan het rollen en nog geen drie maand later zien ze zich bij WeGroup genoodzaakt om het Nederlandse team verder uit te breiden om de vraag in de markt te kunnen beantwoorden.
“De Nederlandse markt staat er bij ons in België om bekend zeer matuur en digitaal te zijn” legt WeGroup CEO Arvid De Coster uit. “Daarom wilden we starten met een test via een simpel product: ons digitaal adviesgesprek. Daarmee kunnen commerciële medewerkers snel risico’s en behoeften van particulieren in kaart brengen en vervolgens koppelen aan de juiste verzekeringsoplossing. We hadden daarbij voornamelijk een focus op serviceproviders, met de bedoeling hun commerciële medewerkers en intermediairs te ondersteunen. Vrij snel bleek dat we hier op een duidelijke marktbehoefte zitten. De aanvragen stroomden binnen, zowel van serviceproviders, als van andere partijen zoals volmachtbedrijven en lokale adviseurs. Het ging zo snel dat we verplicht zijn ondertussen met een wachtrij te werken”.
Sterke partnerships
Potentiële klanten zijn niet de enige partijen die snel hun weg naar de veelbelovende insurtech vonden. In een mum van tijd slaagden ze er bij WeGroup in om verschillende andere software aanbieders aan hun lijstje van partners toe te voegen. Zo werd reeds een technische verbinding met DIAS gelegd en werd een samenwerking met Nexxbiz opgezet. “Dat alles om de connectiviteit en efficiëntie van onze klanten te verhogen”, klinkt het. Ook andere noodzakelijke software zoals polisadministratiesystemen of CRM’s staan bij WeGroup op de planning.
Daarnaast werden ook een heel aantal externe databronnen gekoppeld. Via het WeGroup platform is het namelijk mogelijk om op basis van enkele basisgegevens uitgebreide informatie in kaart te brengen. Het systeem vertelt de gebruiker bijvoorbeeld de afmetingen van een woning of de technische gegevens van een auto. “Net die gegevens, in combinatie met wat reeds zit opgeslagen in het polisadministratiesysteem, liggen aan de basis van (pro)actief portefeuillebeheer. Het stelt onze klanten in staat om doelgericht acties uit te voeren, bijvoorbeeld het uitlichten van een specifiek product naar een selectie aan klanten in portefeuille, of een jaarlijkse check-up van informatie in het kader van de zorgplicht”.
Grote plannen
Te midden de drukte vinden ze bij WeGroup wel nog tijd om ook aan nieuwe ontwikkelingen te werken. Er zijn namelijk verschillende ambitieuze plannen voor de komende maanden. Verder dit jaar wordt nog een volledig nieuwe tool voor zakelijke producten verwacht.
“In dezelfde lijn met onze particuliere adviestool zal het in eerste instantie de bedoeling zijn om in een gebruiksvriendelijk, digitaal gesprek de risico’s en behoeften van een zakelijke klant bloot te leggen. Op basis daarvan kan dan een advies gekoppeld worden. Nieuw daarbij is echter dat we ook voorzien in adviezen die verder gaan dan enkel verzekeringsproducten. Akkoord, we kunnen een zakelijk risico afdekken met een bepaalde verzekering, maar we zouden evengoed preventiemaatregelen kunnen adviseren. Op die manier helpen we onze gebruikers niet alleen met tijdswinst en groei, maar ondersteunen we hen ook in de transitie van verzekeringsadviseur naar ‘risk coach’. We geloven erin dat zij op die manier echt het verschil kunnen maken voor hun klanten”.
Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, gesprekken met experts, mini guides, blog artikelen en webinars.