Het 'fijnmazig gemiddelde' en nog vijf bijzonderheden over de naderende actieve provisietransparantie
Ongeveer een maand geleden schreef ik al een artikel over de naderende actieve provisietransparantie. Met de wet moet de helderheid voor de consument omtrent de kosten en diensten van verzekeringsadviseurs worden vergroot. Aangezien de nieuwe wet binnenkort, op 1 juli, ingevoerd wordt deel ik hier 6 belangrijke bijzonderheden.
Een van deze bijzonderheden is het aan moeten geven van de provisie, nog voordat de verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan. Dit wordt bemoeilijkt aangezien de komende premie nog onduidelijk kan zijn, deze is immers afhankelijk van de uiteindelijk gewenste verzekering/ dekking. De wet geeft aan dat de adviseur in dit geval met een 'fijnmazig gemiddelde' moet werken. Dit is de gemiddelde provisie voor vergelijkbare producten met vergelijkbare risicodekkingen. Dit moet een accurate indicatie geven van de mogelijk aankomende provisie. Wanneer deze indicatie uiteindelijk toch afwijkt moet de adviseur dit communiceren met de klant.
Daarbij nog vijf benoemingswaardigheden rondom deze nieuwe wetgeving:
1. De adviseur is transparant over zowel afsluit- als doorlopende provisies.
2. De actieve provisietransparantie is van toepassing op verzekeringen die zijn gesloten op of na 1 juli 2024. Voor eerdere overeenkomsten blijft de passieve provisietransparantie gelden, waarbij de provisie pas wordt gedeeld wanneer de klant hier specifiek naar vraagt.
3. Deze wet is enkel van toepassing op de particuliere verzekeringsmarkt. Voor zakelijke verzekeringsproducten blijft de passieve provisietransparantie gelden.
4. De provisie moet worden weergegeven als een bedrag in euro's, niet als een deel of percentage.
5. Je bent verplicht de provisie en de hieraan gekoppelde dienstverlening aantoonbaar te communiceren en goed vast te leggen. Zorg ervoor dat je dit goed organiseert.
In het WeGroup platform ontwikkelen we de mogelijkheid om je diensten en provisies duidelijk weer te geven in het adviesrapport. Daarbij wordt dit netjes opgeslagen in het platform. Zo is het altijd duidelijk wat er wanneer gecommuniceerd is, zowel voor de adviseur als de eindklant.
Met nog maar een paar maanden te gaan komt de nieuwe wetgeving snel dichterbij. Als je particulier verzekeringsadvies geeft, zorg ervoor dat je je diensten en de daar aan gekoppelde provisie duidelijk aantoonbaar maakt aan je klanten en dit goed documenteert. De kernelementen en een infographic van Adfiz kunnen je hier ook mee helpen. Met deze nieuwe wetgeving streven we naar een transparantere verzekeringsmarkt waarin consumenten vol vertrouwen weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Laten we samen werken aan het bereiken van dit doel en ervoor zorgen dat de belangen van de consument altijd centraal staan.
Hoe kan WeGroup hierbij helpen?