Terug naar Insurblog
Verzekeringstrends

Arbeidskrapte in de verzekeringsbranche en wat eraan te doen

Vanuit mijn rol als sales bij WeGroup heb ik de afgelopen jaren veel inspirerende gesprekken gehad met mensen in de verzekeringsbranche. Mijn doel? Uiteraard het kennis laten maken met en verkopen van ons platform aan advieskantoren, volmachten en verzekeraars. Maar een interessante bijvangst is dat ik hun kernbehoeften en uitdagingen goed heb leren kennen.

Het zal niemand verbazen dat een van de meest voorkomende uitdagingen eigenlijk vrij simpel is: te weinig (capaci)tijd. De optelsom van de tijd die nodig is voor een grondige inventarisatie, helder advies en consequent beheer, vermenigvuldigd met het aantal relaties, overstijgt vaak de beschikbare uren van de adviseur.

Het gevolg hiervan? Relaties hebben steeds minder contact met hun adviseur. De zorgplicht vraagt om frequente communicatie met de klant en een goede vastlegging daarvan. In mijn ogen is dit in veel gevallen een onmogelijke opgave gezien de tijdsdruk en het aantal relaties dat een adviseur moet bedienen.

Een veelvoorkomende oplossing voor dit probleem is het aannemen van nieuw personeel. Echter, nieuw personeel vinden is tegenwoordig geen eenvoudige opgave. Het aantal adviseurs daalt al jaren, en dit lijkt nog wel even zo te blijven. Een aanzienlijk deel van de adviseurs die ik spreek, heeft de leeftijd van 50 al gepasseerd. Adviseurs onder de 30 zijn bijna een zeldzaamheid. De komende jaren zullen veel adviseurs met pensioen gaan, terwijl er minder nieuwe aanwas is.

Het Adfiz bevestigt mijn onbewust empirische onderzoek. Volgens het Adfiz daalt het aantal adviseurs al jaren en heeft 74% van de kantoren grote moeite om vacatures in te vullen. In 10 jaar tijd is de vacaturegraad gestegen van 25 naar ruim 50 vacatures per 1.000 banen.

Nu zie ik adviseurs dit probleem op verschillende manieren aanpakken:

1. Een deel blijft inzetten op het aantrekken van nieuw personeel en steekt extra tijd in de werving hiervan.

2. Een ander deel probeert het huidige personeel efficiënter te maken, met ondersteuning van automatiseringssoftware.

3. Weer een ander deel verschuift bepaalde taken van het huidige personeel; de eindklant komt steeds vaker zelf aan de knoppen met (deels) geautomatiseerd advies.

Wat het juiste antwoord is, daar ben ik zelf niet helemaal zeker van. Bij WeGroup ondersteunen we kantoren met het 2e en 3e punt. Huidige systemen in de branche maken nog niet optimaal gebruik van de mogelijkheden. Hier zien we veel kansen. Met bestaande software kunnen we een administratief deel van het portefeuillebeheer automatiseren. Met behulp van AI kunnen we dit verder verbeteren.

Wat mij opvalt, is dat veel mensen in de markt bovenstaande bevindingen herkennen, het probleem aan willen pakken en ook de oplossingen al zien. Toch worden ondernemers regelmatig ingehaald door de waan van de dag. Sommige kantoren willen toch nog even wachten tot er meer tijd is, er een ontwikkeling bij is gekomen, of er moet toch eerst iemand extra aangenomen worden. In de praktijk zorgt dit vaak voor herhaaldelijk uitstellen, terwijl het tekort aan adviseurs in rap tempo toeneemt. 

Over
Huub Derks
Als WeGroups duizendpoot kun je vrijwel altijd bij me terecht. Stuur me een bericht voor een demo van het platform, daarna een vraag over het gebruik en uiteindelijk een discussie over verdere ontwikkelingen!
Name
Position
Company
Category
No items found.
share

Ontdek #InsurBlog,
uw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, gesprekken met experts, mini guides, blog artikelen en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor uw interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...