Terug naar Insurblog
Verzekeringstrends

Actieve provisietransparantie: kansen voor loyaliteit

De bezwaren die vanuit de markt kwamen zijn ten spijt: de actieve provisietransparantie voor schadeverzekeringen komt eraan. En mogelijk sneller dan verwacht. Na publicatie krijgt de markt naar verwachting van Adfiz een half jaar voor de voorbereiding en invoering. Nu al spreken wij adviseurs die aan het anticiperen zijn op de invoering en eerder maatregelen willen treffen om er klaar voor te zijn. In dit artikel geven we een aanzet hoe jij als adviseur snel en professioneel op deze ontwikkeling kunt inspelen. 

De bezwaren die vanuit de markt kwamen zijn ten spijt: de actieve provisietransparantie voor schadeverzekeringen komt eraan. En mogelijk sneller dan verwacht. Na publicatie krijgt de markt naar verwachting van Adfiz een half jaar voor de voorbereiding en invoering. Nu al spreken wij adviseurs die aan het anticiperen zijn op de invoering en eerder maatregelen willen treffen om er klaar voor te zijn. In dit artikel geven we een aanzet hoe jij als adviseur snel en professioneel op deze ontwikkeling kunt inspelen. 

Wat houdt de actieve provisie transparantie in? Met deze maatregel worden adviseurs die bemiddelen in (in eerste instantie niet-zakelijke) verzekeringsproducten verplicht om hun klanten voor het sluiten van het contract proactief te informeren over de beloning die de adviseur ontvangt op het betreffende product. De wetgever spreekt over fijnmazige gemiddelden met een beperkte bandbreedte. Niet een nominaal exact bedrag, maar een gemiddeld bedrag dient schriftelijk vermeld te worden. 

Het idee is dat dit leidt tot vragen van de klant over wat er tegenover deze beloning staat. Wat kan de klant van de adviseur verwachten? De meeste klanten gaan zich niet verdiepen in de werkzaamheden van een advieskantoor. Zij zullen simpelweg niet begrijpen waarom een doorlopende vergoeding geldt op basis van één moment van bemiddelen. Een deel zal dat percentage dat ergens vermeld staat op de offerte simpelweg negeren of er overheen kijken. Maar voor alle klanten die de vraag wel stellen: Wat is uw antwoord? 

Naast de traditionele voordelen zoals een deskundig advies en één aanspreekpunt bij schade is er nog een belangrijk onderdeel waarmee een doorlopend verdienmodel niet meer dan terecht is: proactief portefeuillebeheer. Een jaarlijkse doorname van de volledige risico-gerelateerde situatie van de klant, met een update van preventiemaatregelen en verzekeringsdekkingen. Het geeft als klant een veilig gevoel als je weet dat je adviseur jou benadert om steeds voor actuele en relevante oplossingen te zorgen. Betaal niet te veel, maar ook niet te weinig waardoor je bij schade in de kou kunt komen te staan. Dit is goed uit te leggen.    

Als WeGroup hebben we al vele klanten en geïnteresseerden gesproken die het probleem kennen dat een groot deel van hun portefeuille te lang niet benaderd is voor een update. Dit is een risico voor hun zorgplicht en bovendien leidt dit tot mogelijk onder- (of over-) verzekerde situaties.

Hoe werkt portefeuillebeheer in de praktijk?
Met de risicoscan oplossing van WeGroup kun je eenvoudig de meest recente relatie- en polisgegevens uit je bestaande assurantiepakket (zoals ANVA, Faster Forward en DIAS) importeren. Je hebt dan de meest actuele gegevens als uitgangspunt. Deze kun je samen met je klant of door de klant laten updaten. Vervolgens gaan onze slimme adviesmodellen aan de slag en krijg je als resultaat een up-to-date advies die je middels een professioneel adviesrapport met je klant kunt delen. De hiaten worden geïdentificeerd zodat je snel bestaande polissen kunt updaten of nieuwe offertes kunt maken. Met ons vernieuwde trainingsprogramma zijn medewerkers snel ingewerkt in het systeem. Zo ben je binnen 2 - 4 weken volledig aan de slag met actief portefeuillebeheer, ondersteund door de nieuwste technologie. 

Meer weten of een vrijblijvende demo inplannen? Neem contact op.

Over
Arjuna Bosch
Als Country Manager van Nederland bij WeGroup leidt Arjuna de lancering in Nederland. Dankzij zijn uitgebreide expertise in de verzekeringsbranche en zijn marketing kennis, is hij de go-to persoon voor al je vragen over de Nederlandse markt. Vragen over pasgeboren baby’s ook trouwens!
Name
Position
Company
Category
No items found.
share

Ontdek #InsurBlog,
uw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, gesprekken met experts, mini guides, blog artikelen en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor uw interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...